رئیس مرکز

بيشتر

شنبه1401/9/5

11:57:2

551

حضور رئیس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاسها در بیست و هفتمین نشست کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس ها (CGPM)

بیست و هفتمین نشست کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس ها (CGPM) در تاریخ  24 تا 27 آبان ماه 1401 به صورت ترکیبی ( حضوری و برخط)  برگزار شد.
در این نشست 7 قطعنامه با موضوعات زیر توسط اعضا تصویب شد:
  1. گزارش تهیه شده توسط کمیته بین المللی وزن و اندازه گیری در مورد "نیازهای در حال تحول در اندازه گیری"
  2. تحول دیجیتال جهانی و سیستم بین المللی یکاها
  3. گسترش دامنه پیشوندهای SI
  4. استفاده و توسعه ساعت جهانی UTC در آینده
  5. تعریف مجدد ثانیه
  6. پایبندی جهانی به کنوانسیون متر
  7. تعیین حق عضویت دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها برای سال های 2024 تا 2027
جزییات این نشست چهار روزه به شرح زیر می باشد:
افتتاحیه جلسه توسط رئیس آکادمی علوم پاریس انجام شد. سپس رئیس  CIPMآقای دبلیو لوو و رییس BIPM آقای مارتین میلتون گزارشی از فعالیت های انجام شده در طی یک سال گذشته ارائه کردند. بعد از آن اعضا در مورد پیش نویس قطعنامه اول (نیازهای در حال تحول در اندازه گیری) بحث شد. سپس در خصوص برگزاری کارگاه های مشترک WMO-BIPM در مورد اندازه شناسی برای اقدامات اقلیمی مطالبی ارائه شد. در انتها کمیته مشورتی برای مقدار مواد: اندازه شناسی در شیمی و زیست شناسی (CCQM)، کمیته مشورتی دما (CCT) و کمیته مشورتی فوتومتری و رادیومتری (CCPR) گزرشی از فعالیت های خود ارائه نمودند.
در روز دوم این نشست، در خصوص غلبه بر چالش های استانداردسازی جهانی تست های آزمایشگاهی بالینی، تشخیص پزشکی درست به عنوان بخشی از آمادگی اندازه شناسی برای رویدادهای همه گیری در آینده و فعالیت های ارتباطی آژانس بین المللی انرژی اتمی مواردی ارائه شد. سپس کمیته مشورتی پرتوهای یونیزان (CCRI) در خصوص کمیته خود مطالبی ارائه نمودند. همچنین آقای ریچارد گزارش در مورد مسائل مالی BIPMارائه کرد و بعد ازآن رییس BIPM برنامه کاری BIPM برای 2024-2027 را شرح دادند. سپس آقای دونلان از سازمان OIMLکه سازمان در ارتباط با BIPM می‌باشد، گزارش فعالیت های OIML را ارائه کردند. بعد از آن در مورد استانداردسازی، صنعتی‌سازی و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد  (UNIDO)بحث شد. در آخر در خصوص پیش نویس قطعنامه ششم(پایبندی همگانی به کنوانسیون متر) بحث شد.
در روز سوم اعضای کمیته مشورتی یکاها (CCU)، کمیته مشورتی طول (CCL) و کمیته مشورتی زمان و فرکانس (CCTF) گزارشی در مورد فعالیت های انجام شده ارائه کردند. همچنین مطالبی در خصوص مقررات و زیرساخت کیفیت، به کارگیری اصول FAIR در دنیای تحقیق و اندازه گیری، اندازه شناسی زمان و فرکانس در ماموریت های فضایی، ساعت های نوری با دقت 18-10: چالش ها و برنامه ها ارائه شد. سپس از سازمان ISO گزارشی در مورد فعالیت های مرتبط ارائه شد. در آخر در خصوص پیش نویس قطعنامه های دوم، سوم، چهارم و پنجم بحث شد.
در روز آخر این نشست نیز در خصوص پیاده سازی SI جدید و اندازه شناسی برای شبکه های انرژی پایدار آینده مطالبی ارائه شد. سپس اعضای کمیته مشورتی جرم و مقادیر مرتبط (CCM) گزارشی در مورد فعالیت های کمیته ارائه کردند. همچنین در مورد برنامه برای 150مین سالگرد کنوانسیون متر در 20 مه 2025 بحث شد. در آخر نیز اعضا به قطعنامه ها رای دادند.